Page 1 of 2
Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: July 16th, 2004, 6:29 am
by verzutiko
Heisann! Lurte litt på å sette inn en KL_ZE motor i min MX-3, ettersom jeg ser nesten alle andre gjør det og anbefaler det + at jeg har ventiltikking i 1,8 litern min nå (høres ut som ei snekke)
Men det jeg lurer på er:
* med skatt, hvor mye ekstra $ ser vi på?
* nærmeste pålitelige leverandør?
* noen som er interressert å gjøre det samtidig?
Noen som også vet om noen leverandører av "PRM Jet Stream Air Filter" her i Norge?
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: July 16th, 2004, 1:46 pm
by mx almere
Sorry, my norwegian is a bit rusty. For a KLZE you might want to contact Dennisvs, he is importing quite a lot of KLZE's to Europe. I don't think there are many other places in Europe where you might get them.
If anyone knows a supplier for the PRM intake I would be interested too.
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: July 16th, 2004, 3:57 pm
by nope-mx3
Bare avgiftene havner på minimum 30.000 kroner...
Ventiltikking er helt normalt på Motoren vår... ikke noe farlig. En Enginge flush og oljebytte til helsyntet olje fjerner mye slike ulyder.
nope-mx3
<small>[ July 16, 2004, 02:57 PM: Message edited by: nope-mx3 ]</small>
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: July 18th, 2004, 11:52 am
by verzutiko
hmm, jeg bytta oljefilteret (med et originalt Mazda-filter), olja (til helsyntetisk, selvfølgelig

) og tilførte et "vidundermiddel" kalt Omega (litt usikker på om jeg burde gjort det, men verkstedmannen anbefalte det...) Fortsatt veldig mye ventiltikking, men bilen er vel over 240.000 km, så det er derfor motorbyttet er så interressant...
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: August 2nd, 2004, 12:14 pm
by Macen
Det billigaste vore nog om du skaffade en KL-DE motor istället. Går ju lätt att få tag på hos vilken skrot som helst från en 626 V6.
Tycker nog att den räcker. En i Mazdaklubben har stoppat i en sådan, och mätt 0-100 på 6.2 sek med original avgassystem och ett öppet luftfilter. Dessutom med dålig koppling.
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: August 4th, 2004, 5:16 pm
by verzutiko
Hmm, interresant..! KL_DE? Er det 2,0 liter eller 2,5? Noen større modifikasjoner som må til for at den skal passe, eller er det noenlunde samme operasjon som med KL_ZE motoren? Gjerne summer opp hvilke deler kameraten din kjøpte ved siden av og framgangsmåten, ble veldig interresert!
167 hester eller noe sånt eller?
Det er ikke den som er KL_ZE A-spec?
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: September 7th, 2004, 5:21 pm
by Macen
KL-DE är 2.5:an. Sitter ju i MX-6 och 626 92-97.
Det du ska passa på att byta är vattenpump, kamrem, packboxar (front and rear oil seal). Ny koppling behöver du också (en starkare eftersom att original inte håller). Ta 1.8:ans svänghjul, det är lättare än 2.5:an. Jag bytte drivremmarna och köpte Unorthodox Racings underdrive crank pulley med. Ger ca. 5 hästar då det är lättare och mindre än original.
KL-DE är den "vanliga" KL-motorn. KL-ZE är den japan spec:ade men bättre kamaxlar, insug m.m. Du lär ha mer problem med avgasvärden på en KL-ZE. Dessutom finns de inte att få tag på här, så det lär bli dyrt. Du kan ju trimma KL-DE:n upp till 200 hästar utan några större problem.
Jag gav 8000 SEK för min KL-DE. Den har rullat 15000mil och hade 12.5 - 13kg i kompressrion (väldigt bra). I priset ingick styrboxen (ECU) och luftmängdsmätaren. Det ska vara de som tillhör motorn, eftersom att 1.8:ans inte ger lika bra resultat.
Har du mer frågor är det bara att fråga.
Bilder från motorbytet ligger på min hemsida.
<small>[ September 07, 2004, 04:23 PM: Message edited by: Macen ]</small>
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: September 8th, 2004, 5:15 am
by nope-mx3
Er dette byttet noe du kunne hjulpet folk med? (mot betaling)
Hadde ikke vært feil med en tur til sverige og byttet motor. hehe
nope-mx3
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: September 8th, 2004, 9:51 am
by Macen
Visst skulle jag kunna göra det. Kan ju det mesta om bytet nu

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: September 8th, 2004, 1:18 pm
by nope-mx3
Hvor lang tid bruker du på noe slikt? og hvor mye måtte du hatt for jobben isåfall?
(hvor holder du til i Sverige?)
nope-mx3
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: September 8th, 2004, 1:30 pm
by Macen
Svårt att säga. Beror ju på hur mycket du vill byta på den nya motorn. Vattenpump och kamrem tar ju ett tag att byta. Sen ska växellåda och det gamla svänghjulet på. För oss tog det 3 hela dagar (fredag-söndag). Sen tog felsökningen några dagar då vi inte fick igång motorn eftersom att det var för få jordpunkter. Och vi var 3 personer som jobbade med bilen.
Svårt att avgöra hur mycket man ska ta betalt. Förstår att du vill ha det så billigt som möjligt.
Jag bor i Karlskrona i södra Sverige. Men det var hos en kompis vi bytte motorn. Han har ett garage vi var i. Frågan är om han är sugen på att låna ut det igen.
Det bästa vore nog om du hittade ett garage där du kan vara, och en kompis som vill hjälpa till. Sen är det nästan bara att följa verkstadsmanualen. Eller så betalar du min resa till och från Norge, så kan jag hjälpa dig. Vore kul att komma till Norge
<small>[ September 08, 2004, 12:54 PM: Message edited by: Macen ]</small>
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: September 8th, 2004, 2:45 pm
by nope-mx3
Vannpumpen er ny, og kamremmen kan man ikke se noe slitasje på. Den ble sjekket ifjor da jeg byttet vannpumpe
Blir sikkert ikke noe iår, men kanskje til våren
nope-mx3
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: September 8th, 2004, 2:53 pm
by Macen
Har du redan bytt kamrem och vattenpump på den nya motorn (2.5L)?
Ok, ingen fara. Bara höra av dig när det är dags

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: September 9th, 2004, 1:38 am
by nope-mx3
Man kan vel bruke vannpumpen fra 1.8?
kamremmen på 1.8 passer kanskje ikke på 2.5?
nope-mx3
Re: Norske skatter og KL_ZE motorer
Posted: September 9th, 2004, 6:49 pm
by Macen
Vattenpumpen kan du använda. Hur det är med kamremmen vet jag inte. Bör vara samma. Men det är ju jobbat att byta vattenpump och kamrem jag menade som är jobbigt.
<small>[ September 09, 2004, 05:51 PM: Message edited by: Macen ]</small>