Norske skatter og KL_ZE motorer

A place for the MX-3 Community in Europe to gather.
User avatar
verzutiko
Supporting Member
Posts: 355
Joined: July 3rd, 2004, 2:01 am
Location: Norway

Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by verzutiko »

Heisann! Lurte litt på å sette inn en KL_ZE motor i min MX-3, ettersom jeg ser nesten alle andre gjør det og anbefaler det + at jeg har ventiltikking i 1,8 litern min nå (høres ut som ei snekke) :dunno:

Men det jeg lurer på er:
* med skatt, hvor mye ekstra $ ser vi på?
* nærmeste pålitelige leverandør?
* noen som er interressert å gjøre det samtidig?

Noen som også vet om noen leverandører av "PRM Jet Stream Air Filter" her i Norge?
'92 GS
My worklog
mx almere
Regular Member
Posts: 227
Joined: January 28th, 2004, 2:01 am
Location: the Netherlands
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by mx almere »

Sorry, my norwegian is a bit rusty. For a KLZE you might want to contact Dennisvs, he is importing quite a lot of KLZE's to Europe. I don't think there are many other places in Europe where you might get them.

If anyone knows a supplier for the PRM intake I would be interested too.
nope-mx3
Regular Member
Posts: 1590
Joined: December 1st, 2002, 2:01 am
Location: Norway
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by nope-mx3 »

Bare avgiftene havner på minimum 30.000 kroner...
Ventiltikking er helt normalt på Motoren vår... ikke noe farlig. En Enginge flush og oljebytte til helsyntet olje fjerner mye slike ulyder.

nope-mx3

<small>[ July 16, 2004, 02:57 PM: Message edited by: nope-mx3 ]</small>
:: 2001 Mazda Mx-5 Sport // 2013 Volvo V40 D2 Momentum ::
User avatar
verzutiko
Supporting Member
Posts: 355
Joined: July 3rd, 2004, 2:01 am
Location: Norway

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by verzutiko »

hmm, jeg bytta oljefilteret (med et originalt Mazda-filter), olja (til helsyntetisk, selvfølgelig ;) ) og tilførte et "vidundermiddel" kalt Omega (litt usikker på om jeg burde gjort det, men verkstedmannen anbefalte det...) Fortsatt veldig mye ventiltikking, men bilen er vel over 240.000 km, så det er derfor motorbyttet er så interressant...
'92 GS
My worklog
Macen
Regular Member
Posts: 909
Joined: March 15th, 2004, 2:01 am
Location: Karlskrona, Sweden
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by Macen »

Det billigaste vore nog om du skaffade en KL-DE motor istället. Går ju lätt att få tag på hos vilken skrot som helst från en 626 V6.
Tycker nog att den räcker. En i Mazdaklubben har stoppat i en sådan, och mätt 0-100 på 6.2 sek med original avgassystem och ett öppet luftfilter. Dessutom med dålig koppling.
Black '93 GS-RL KL-DE
White '95 RX-7 Type R Bathurst
http://macen.nullnet.com
User avatar
verzutiko
Supporting Member
Posts: 355
Joined: July 3rd, 2004, 2:01 am
Location: Norway

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by verzutiko »

Hmm, interresant..! KL_DE? Er det 2,0 liter eller 2,5? Noen større modifikasjoner som må til for at den skal passe, eller er det noenlunde samme operasjon som med KL_ZE motoren? Gjerne summer opp hvilke deler kameraten din kjøpte ved siden av og framgangsmåten, ble veldig interresert!

167 hester eller noe sånt eller?

Det er ikke den som er KL_ZE A-spec?
'92 GS
My worklog
Macen
Regular Member
Posts: 909
Joined: March 15th, 2004, 2:01 am
Location: Karlskrona, Sweden
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by Macen »

KL-DE är 2.5:an. Sitter ju i MX-6 och 626 92-97.
Det du ska passa på att byta är vattenpump, kamrem, packboxar (front and rear oil seal). Ny koppling behöver du också (en starkare eftersom att original inte håller). Ta 1.8:ans svänghjul, det är lättare än 2.5:an. Jag bytte drivremmarna och köpte Unorthodox Racings underdrive crank pulley med. Ger ca. 5 hästar då det är lättare och mindre än original.

KL-DE är den "vanliga" KL-motorn. KL-ZE är den japan spec:ade men bättre kamaxlar, insug m.m. Du lär ha mer problem med avgasvärden på en KL-ZE. Dessutom finns de inte att få tag på här, så det lär bli dyrt. Du kan ju trimma KL-DE:n upp till 200 hästar utan några större problem.

Jag gav 8000 SEK för min KL-DE. Den har rullat 15000mil och hade 12.5 - 13kg i kompressrion (väldigt bra). I priset ingick styrboxen (ECU) och luftmängdsmätaren. Det ska vara de som tillhör motorn, eftersom att 1.8:ans inte ger lika bra resultat.

Har du mer frågor är det bara att fråga.

Bilder från motorbytet ligger på min hemsida.

<small>[ September 07, 2004, 04:23 PM: Message edited by: Macen ]</small>
Black '93 GS-RL KL-DE
White '95 RX-7 Type R Bathurst
http://macen.nullnet.com
nope-mx3
Regular Member
Posts: 1590
Joined: December 1st, 2002, 2:01 am
Location: Norway
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by nope-mx3 »

Er dette byttet noe du kunne hjulpet folk med? (mot betaling) :)

Hadde ikke vært feil med en tur til sverige og byttet motor. hehe :)

nope-mx3
:: 2001 Mazda Mx-5 Sport // 2013 Volvo V40 D2 Momentum ::
Macen
Regular Member
Posts: 909
Joined: March 15th, 2004, 2:01 am
Location: Karlskrona, Sweden
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by Macen »

Visst skulle jag kunna göra det. Kan ju det mesta om bytet nu :-)
Black '93 GS-RL KL-DE
White '95 RX-7 Type R Bathurst
http://macen.nullnet.com
nope-mx3
Regular Member
Posts: 1590
Joined: December 1st, 2002, 2:01 am
Location: Norway
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by nope-mx3 »

Hvor lang tid bruker du på noe slikt? og hvor mye måtte du hatt for jobben isåfall? :)
(hvor holder du til i Sverige?)
nope-mx3
:: 2001 Mazda Mx-5 Sport // 2013 Volvo V40 D2 Momentum ::
Macen
Regular Member
Posts: 909
Joined: March 15th, 2004, 2:01 am
Location: Karlskrona, Sweden
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by Macen »

Svårt att säga. Beror ju på hur mycket du vill byta på den nya motorn. Vattenpump och kamrem tar ju ett tag att byta. Sen ska växellåda och det gamla svänghjulet på. För oss tog det 3 hela dagar (fredag-söndag). Sen tog felsökningen några dagar då vi inte fick igång motorn eftersom att det var för få jordpunkter. Och vi var 3 personer som jobbade med bilen.

Svårt att avgöra hur mycket man ska ta betalt. Förstår att du vill ha det så billigt som möjligt.

Jag bor i Karlskrona i södra Sverige. Men det var hos en kompis vi bytte motorn. Han har ett garage vi var i. Frågan är om han är sugen på att låna ut det igen.

Det bästa vore nog om du hittade ett garage där du kan vara, och en kompis som vill hjälpa till. Sen är det nästan bara att följa verkstadsmanualen. Eller så betalar du min resa till och från Norge, så kan jag hjälpa dig. Vore kul att komma till Norge :-)

<small>[ September 08, 2004, 12:54 PM: Message edited by: Macen ]</small>
Black '93 GS-RL KL-DE
White '95 RX-7 Type R Bathurst
http://macen.nullnet.com
nope-mx3
Regular Member
Posts: 1590
Joined: December 1st, 2002, 2:01 am
Location: Norway
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by nope-mx3 »

Vannpumpen er ny, og kamremmen kan man ikke se noe slitasje på. Den ble sjekket ifjor da jeg byttet vannpumpe :)

Blir sikkert ikke noe iår, men kanskje til våren :)

nope-mx3
:: 2001 Mazda Mx-5 Sport // 2013 Volvo V40 D2 Momentum ::
Macen
Regular Member
Posts: 909
Joined: March 15th, 2004, 2:01 am
Location: Karlskrona, Sweden
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by Macen »

Har du redan bytt kamrem och vattenpump på den nya motorn (2.5L)?

Ok, ingen fara. Bara höra av dig när det är dags :-)
Black '93 GS-RL KL-DE
White '95 RX-7 Type R Bathurst
http://macen.nullnet.com
nope-mx3
Regular Member
Posts: 1590
Joined: December 1st, 2002, 2:01 am
Location: Norway
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by nope-mx3 »

Man kan vel bruke vannpumpen fra 1.8?
kamremmen på 1.8 passer kanskje ikke på 2.5?

nope-mx3
:: 2001 Mazda Mx-5 Sport // 2013 Volvo V40 D2 Momentum ::
Macen
Regular Member
Posts: 909
Joined: March 15th, 2004, 2:01 am
Location: Karlskrona, Sweden
Contact:

Re: Norske skatter og KL_ZE motorer

Post by Macen »

Vattenpumpen kan du använda. Hur det är med kamremmen vet jag inte. Bör vara samma. Men det är ju jobbat att byta vattenpump och kamrem jag menade som är jobbigt.

<small>[ September 09, 2004, 05:51 PM: Message edited by: Macen ]</small>
Black '93 GS-RL KL-DE
White '95 RX-7 Type R Bathurst
http://macen.nullnet.com
Post Reply

Return to “European MX-3 Community”